Waarom haal je je doel niet?

Het is altijd een feest als een cliënte haar doel(en) behaalt. Heel belangrijk daarbij is de juiste mindset. En daar heb ik zelf een mooi voorbeeld van. Ook ik ben constant aan het leren en het groeien en van mijn lessen kan een ander misschien ook nog wat van kan leren.

In mijn geval gaat het om het veranderen van mijn slaapgedrag. Om specifieker te zijn: om het op mijn buik slapen af te leren. Dit deed ik al bijna 49 jaar en vond het heerlijk… ik kreeg al jaren te horen dat dit niet goed voor me was. Deze positie is namelijk voor je rug en nek super belastend. Je ligt met je bekken te ver naar achter gekanteld waardoor je je rug hol trekt wat druk geeft op de wervels van je onderrug. Je nek draait je nek in een rare hoek waardoor je daar ook slijtage krijgt. Een lieve vriendin van me heeft daar (onder andere) een aan nekhernia aan over gehouden. Afijn alle fysiotherapeuten in mijn leven, en ik heb er aardig wat ‘versleten’, raden het buikslapen dus ten zeerste af en elke keer probeerde ik het weer. Ik kocht een ergonomisch kussen, lag dan keurig op mijn zij of op mijn rug en viel na lang wachten dan wel in slaap maaaar… ik moet er s’ nachts altijd uit om te plassen en om dan weer in slaap te vallen was een crime. Dat lukte me nooit.

Je innerlijke criticus

Dan lag ik mezelf maar dingen aan te praten: ‘dit lukt je nooit, je bent een buikslaper. Pak nou gewoon een ander kussen en ga toch lekker liggen. Dan ben je zo vertrokken. Dit werkt niet voor jou. Je ligt al zo lang wakker. Je moet ook goed uitrusten toch?…’ en zo ging mijn innerlijke stem met me aan de haal. En gaf ik het op en sliep ik de rest van de nacht weer op mijn buik.

Tot drie maanden geleden. Toen kreeg ik de schrik van mijn leven. Ik deed mijn buikspieroefeningen en ineens schoot het in mijn nek. Ik lag helemaal strak van de pijn op mijn matje. Shit! Dit was serieus. Het schrikbeeld van mijn vriendin met de nekhernia doemde op. Nu moest ik er echt voor gaan zorgen dat ik niet meer op mijn buik sliep.

Interne motivatie

Er was dus een sterke interne motivatie om mijn gedrag te veranderen. Een belangrijk begin als je iets wilt wijzigen in je leven. Ook een kwestie ook van ‘practice what you preach’. Ik erkende dat ik het mezelf steeds aanpraatte dat het niet ging lukken. Door dat patroon te doorbreken is het me nu eindelijk gelukt. Ik slaap nu 90 dagen, de tijd die nodig is om nieuw gedrag aan te leren, op mijn rug of zij en vind het heerlijk.

Positieve mindset

Elke keer als ik na het plassen weer mijn bed in kruip zeg ik tegen mezelf: ‘Oh wat lekker dat ik weer verder mag slapen. Heerlijk weer dat warme bed. Top kussen ook. Wat zal ik nu weer dromen?…. etc.’ Dus door mijn negatieve gedachten stroom te veranderen in een positieve mindset behaalde ik mijn doel.